Det här med manligt mode har verkligen förändrats genom tiderna. Det som var ros för 300 år sedan är mer än ris idag. Vem skulle titta på en man i rosa rysch och pysch-blus med krås och spetskrage, höga klackar och snäva culotter utan att undra om vederbörande är galen? Herrmodet har verkligen gått från det ena till det andra under bara ett par seklers tid och knappt det. Så – vad anses som ris och ros beträffande herrmode i dagsläget i jämförelse från förr?
Höga klackar – ris nu, ros då
Förvisso finns det ett undantag vad gäller acceptans av högklackade skor för män i rent allmänna ögon, och det är cowboy-stövlar. Då pratar vi inte klackar som liknar pumps eller stilettskor, utan en brad och vinklad klack. På 1700-talet och även en bit in på 1800-talet var det dock mycket manligt att strutta omkring i låga klackskor. Mäns och kvinnors skomode skilde sig faktiskt inte så mycket åt. Skorna var gärna broderade, hade ett fint spänne eller någon liten söt prydnad/rosett vid ankeln. De gjorde sig snygga med den övriga outfiten på den tiden som ofta innebar stora krås, figursydda kavajer eller rockar och snäva, korta byxor.
Spets – ris nu, ros då
Män i spets är fint när mannen fortfarande är bebis och har sin dopklänning på sig, men i övrigt är det sällan accepterat av samhällets dömande blickar att en vuxen man klär sig i spets. Ännu mindre i rosa spets. Men för ca 300 år sedan var spets och volanger manligt. Man skulle gärna ha stora kragar av spets och rynkningar för att visa att man tillhörde överklassen och hade råd att pynta sig med så vackra detaljer. Spetsen fick gärna finnas på manschetterna också för att sticka ut under ärmsluten vid händerna. Idag är detta mode mer än trendigt hos kvinnor. Skulle man se en karl i det idag skulle man kanske kalla honom alla möjliga öknamn. Tänk så herrkläder och herrmode kan förändras!
Jeans – ros nu, ris då
När de första jeansen hade gjort intrång på modemarknaden väckte de negativa åsikter. Dessa blå byxor i knepigt vävt tyg var endast till för arbetarklassen och en fin herre skulle absolut inte synas i denna syndens bralla. När så 50-talet kom blev jeans mer än inne trots föräldrars och morföräldrars ilska. Jeansen har nu blivit ett unisexplagg som förmodligen aldrig mer kommer gå ur tiden. Mer ros än så kan du inte be om!
Reklamkläder – ros nu, ris då
Dåtidens profilreklam var ful med dålig kvalitet och något man endast hade att sova i. Idag är det andra takter! Profilreklam kan bli en del av en mans garderob oavsett tillfälle. Samma sak gäller för kvinnor. Reklamkläder ska vara snyggt sydda med hög kvalitet och vara lika trendiga som vanliga kläder. Snacka om utveckling!